Thursday, September 17, 2009

Sape pakai mask kat tempat sesak???

Kementerian Kesihatan bersungguh dalam menangani penularan wabak H1N1 agar virus tidak merebak secara drastik dan pantas yang mana boleh menjejaskan keharmonian & kesejahteraan rakyat Malaysia. Namun, pada pendapat anda sejauh manakah rakayat Malaysia atau mahupun diri kita sendiri menyahut cabaran kementerian bagi memakai topeng muka, hidung & mulut semasa berada di tempat2 awam yang sesak & tertutup seperti, shopping complex, terminal bas/teksi, bazaar ramadhan dan banyak lagi.


Tinjaun saya semasa membeli-belah di Batu Pahat Mall, didapati hampir 90% rakyat Malaysia kebal & tak takut terhadap bahaya penangan virus H1N1. Mereka amat yakin bahawa mereka tidak akan sama sekali dijangkiti virus apa sekali pun. Namun kita harus ingat bahawa, Allah tidah merubah nasih sesuatu kaum itu, kecuali kaum itu sendiri yang berusaha merubahnya. Yang baik itu datangnya dari Allah SWT, manakala yang keji & hina itu datangnya dari kelemahan serta kejahilan diri mereka sendiri.


Betul jugak, apa yang dikatakan oleh pihak WHO semasa lawatan kajian tinjauan pasukan mereka ke Malaysia. Di mana mereka ada mengeluarkan kenyataan di mana kebanyakan rakyat Malaysia masih diperingkat pengamalan sikap sambil lewa & acuh tak acuh terhadap bahayanya virus H1N1. Namun begitu, pihak WHO memuji langkah proaktif yang telah diambil oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dari segi tindakan kawalan penularan virus H1N1, kempen kesedaran H1N1 pada orang ramai, kempen kepada pihak media elektronik & cetak bagi memastikan setiap rakyat Malaysia memperolehi maklumat yang tepat & terkini serta menyekat penularan virus H1N1 terus bermaharajalela di bumi Malaysia yang tercinta. Bersama2lah kita memanjat doa & tunaikan solat hajat agar virus ini dapat di hapuskan sama sekali. Amin


Fikir2kan lah........

No comments:

Post a Comment